Acélmű technikatörténeti kiállítás

Az elhelyezett fényképek, műtárgyak képet adnak az 1960-as évekig üzemelő régi acélműről. Egykoron 12 db Siemens Martin(SM)-kemence működött. Az 1960-as évek elején végrehajtott rekonstrukció során teljesen új acélmű épült, a fejlettebb technikai berendezésekkel, műszerekkel felszerelt Maerz típusú, eredetileg 80 tonnás SM-kemencékből később már 106 tonnás adagokat is csapoltak.

Az itt lévő modellek sorát a 25 tonnás Bathó rendszerű, regenerátorokkal ellátott, generátorgáz-tüzelésű SM-kemence nyitja meg, a 3. teremből átvezető ajtó mellett a SM kemencék kiegészítő berendezéseit láthatjuk, felettük pedig az ÓKÜ technológiai folyamatábrája látható. A sarokban láthatók az eredeti oxigénbefúvó lándzsák is. A 25 tonnás SM-kemence mellett a 106 tonnás Maerz típusú SM-kemence van elhelyezve, mellette állványra szerelten szerszámok: csapolólyuk-bontó, kaparó, tapasztó lapát és kanál.

A SM-kemencékkel szemben lévő falnál a korabeli üzem legnehezebb munkafolyamatait diorámák segítségével mutatjuk be: az első a tükörvas adagolás rakólapáttal, a második: fenékjavítás kézi erővel, a harmadik: salakzsáktisztítás a régi SM-kemencénél.

Bábuk segítségével képet kapunk arról, milyen volt a a martinász öltözéke a államosítás előtt és után, továbbá milyen védőeszközökben történt a kemencékből a próbavétel.

Az acélműből érkező acéltuskókat a durvahengerműi mélykemencékben hevítik fel hengerlési hőmérsékletre és a blokk-, valamint bugasoron bugává hengerlik. Központi helyen áll az 1895-ben telepített és 1929 – 30-ban modernizált 1000mm-es reverzáló blokk és bugasor makettje. A blokksorozat (bal oldali) rendeltetése az acéltuskónak olyan méretű bugákká hengerlése volt, amilyen méreteket a készárut gyártó durvahengerműi hengersorozatok igényeltek. A bugasor (jobb oldali) a blokksorról kapott 200/200 mm-es bugát hengerelte tovább a finomhengermű készárugyártó sorozatok által igényelt bugaméretre.

A durvahengermű legjelentősebb termékei: az autókerék-abroncs szelvény, melyből teherautó és autóbuszkerék-abroncs készült a Borsodnádasdi Lemezgyárban, valamint a legjáratosabb durvahengerműi készsori tremékek: L-acélok, U-acélok, darupályasínek, I-acélok, köracélok, geo-alátétek és laposacélok kaptak helyet.

A finomhengermű négy termelőegységét 1913-1915-ben, illetve 1937-ben helyezték üzembe. A durvahengerműből érkező bugákat a középsor, a finomsor, a gyors-drótsor és az abroncssor dolgozta fel. Az ablak melletti sarokban látható az 1913-ban üzembe helyezett 320 mm-es, öt állványból álló, egy tengelyvonalban elhelyezett finomsor modellje. Tablóra erősítve látható a kemencések és a hengerészek szerszámainak gyűjteménye.  1971-1976 között épült a rúd-dróthengermű, az építőipar melegenhengerelt acéligényének kielégítése érdekében.

Tablón mutatjuk be a hagyományos és a folyamatos acélöntés műveleteinek folyamatát. A felső sorban a tuskóöntés – tehát a hagyományos –, az alsó sorban a folyamatos bugaöntés munkafázisai láthatók.

Felette a Siemens-Martin kemencék fejlődéstörténeti tablóját helyeztük el. A teremből kivezető ajtó mellett jobbra egy felső- és egy alsóöntéses kokillákat látunk. Efelett a 1990-ben halálos üzemi balesetet szenvedő gyári munkások tablója látható. Az ajtó melletti balra szekrény mutatja be a finomhengermű késztermékeinek teljes spektrumát.

Az ajtó felett, pedig olyan, jellegzetes üzemi belső tereket megjelenítő reprodukciók vannak elhelyezve, amelyekhez hasonlót az ÓKÜ reprezentációs célokra készíttetett.